среда, 21 декабря 2011 г.

Заліковий урок з літератури


Тема: С.Чернілевський. „Теплота родинного інтиму”, „Забула внучка в баби черевички”.
Тихонова Анастасія Сергіївна
студентка групи УА 5
Севастопольського міського
гуманітарного університету

Науковий керівник:
Ковтун ірина Миколаївна

Керівник від бази практики:
Мамонова Л.О.

Конспект
Мета: - стисло ознайомитися з життєвою і творчою долею С.Чернілевського, проаналізувати його програмові поезії, а саме: визначити ідейно-тематичне спрямування, художні особли­вості, з'ясувати їх значення;
-         розвивати культуру зв'язного мовлення учнів, їх мовну грамотність; вміння виразно і усвідомлено читати вірші; прокоментувати відчуття, ви­словлені в цих творах;
-         виховувати почуття поваги до творчості С. Чернілевського, батьків, рідної оселі, близької людини, рідного краю.
Обладнання: портрет письменника , дошка, підручник .
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Підручник: Українська література 6 клас / Мовчан Р. В. – К.: Генеза, 2005. – С. 88 - 90 (Додаток А)
Наочність: портрет письменника, оформлення дошки (Додаток Б)
Дидактичний матеріал: картки
Обладнання: дошка
Основні методи і прийоми: вступне слово вчителя, словникова робота, виразне читання , бесіда,  пояснення вчителя ,робота з підручником .

Структурно-композиційна схема уроку

І. Організація класу на роботу
- привітання ;
- перевірка готовності учнів до уроку.
II. Актуалізація опорних знань учнів
- словникова робота
ІII. Повідомлення теми та мети уроку
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
- вступне слово вчителя
- виразне читання вірша
- бесіда за прочитаним
- робота з підручником
V. Закріплення вивченого матеріалу
- творче завдання
VI. Підведення підсумків уроку
-               рефлексія
VII. Домашнє завдання
VIII. Оцінювання

Хід уроку
І. Організація класу на роботу (1 хв.)
1. Вступне слово вчителя
-Доброго дня !
- Як ви себе сьогодні почуваєте ?
-Чи готові до праці ?
- Сідайте

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів ( 7 хв.)

1. Бесіда за питаннями:
  Дайте визначення поезії як літературному жанру. (Поезія (від гр. роіlо - роблю, творю) - особлива організація художньої мови, яка відзнача­ється ритмом і римою - віршовою формою. Попасти термін «поезія» вживається у значенні «твори різних жанрів у віршах»).
   Які жанри мають поетичні ліричні твори? (Пейзажна-  опис природи ,
Інтимна - любовна пристрасть автора.
 гро­мадянська - вірші сповнені  патріотичною символікою.
Філософська - піднімаються життєві запитання . )
  Чим ви зобов’язані своїм батькам?
  Яка роль батьківського дому в житті кожної людини? Відповідь обґрунтуйте.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку ( 2 хв.)
-               Як ви вже здогадалися, сьогодні на уроці ми будемо вивчати поезію,а вірші якого автора ми будемо вивчати ,ми зараз дізнаємося.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу ( 10 хв.)
1.     Вступне слово вчителя
СТАНІСЛАВ ЧЕРНІЛЕВСЬКИЙ
(Народився 1950 року)
Поет, кіносценарист. Народився в с. Жвані на Вінниччині. Дуже рано втратив батька, який був комбайнером. Багатодітна родина залишилася без годувальника. Середню освіту здобував у школах-інтернатах. Закін­чив Вінницький педагогічний інститут. Працював учителем, але недовго. Річ у тому, що з дитинства марив кіномистецтвом. Самотужки долаючи перешкоди, він таки вступив на факультет кінорежисури Київського те­атрального інституту імені І. Карпенка-Карого. Працював на Київській кіностудії художніх фільмів імені О. Довженка. Писав кіносценарії. Однак у його житті є ще одна притягальна оаза - поезія. Ще учнем чет­вертого класу надрукував у районній газеті свій перший вірш про Тараса Шевченка. А перша поетична збірка „Рушник землі” (1984), до якої він ішов досить довго і відповідально, засвідчила про зрілість його непере­січного таланту. Є лауреатом премії імені Василя Симоненка.
2.    Опрацювання поетичного твору С.Чернілевького «Теплота родинного інтиму»
- Зараз ми з вами разом познайомимося з творчістю письменника . Відкриваємо  підручники на с. 88.
А) Читання поезії «Теплота родинного інтиму»
Б) Бесіда за прочитаним:
• Яке значення має мати для кожної людини? Чим ми їй зобов’язані?
• Поясніть слова з поезії С.Чернілевького: „Встала мати. Мотузоч­ком диму хату прив’язала до небес”.
• Що символізує вогонь у батьківській оселі?
• 3 якими почуттями згадує поет власне дитинство?
• Чи можна вважати поезію автобіографічною? Доведіть це.
• Від чого у ліричного героя твору „душа світліє”?
• Чому, на ваш погляд, поетові найбільше з дитинства запам’ятався досвітній ранок рідної оселі?
• Визначте тему поезії. (згадування письменником про рідну хату, власне дитинство, матір, її доброту, щирість душі)  
• Визначте ідею поезії. (уславлення найсвятішого для кожної людини - материнської любові, батьківської хати, щасливих років дитинства).
• Яка основна думка поезії? (кожна людина ніколи не забуде і пам’ятатиме те рідне місце, де вона народилася, теплоту батьківської оселі, чарівне дитинство) 
  3 якими почуттями згадує поет власне дитинство?
  Чи можна вважати поезію автобіографічною? Доведіть це.
  Від чого у ліричного героя твору «душа світліє»?
  Чому, на ваш погляд, поетові найбільше з дитинства запам’ятався досвітній ранок рідної оселі?
В) Визначення художніх особливостей поезії.
-         Епітети : «спорожніла хата», «зорі паровички»;
-         метафора: «літо перекотилось», «курява вляглась», «вийшли в небо зорі», «осінь опустила ... листок».
3.    Опрацювання поетичного твору С.Чернілевького
«Забула внучка в баби черевички»
А) Читання поезії с. 89 - 90.
-Проблемне питання :
-         Як ви вважаєте, яка основна думка твору? (Основна думка твору: звертання до нас, читачів, любити рідних, не забувати їх, уміти дякувати за ласку і тепло).

Б) Бесіда за питаннями підручника. С. 90.

ІV. Закріплення нового матеріалу
-         Творче завдання
Порівняти два вірша , знайти зайве .
V. Підсумки уроку.
- Бесіда
Ланцюжком говоримо : Сьогодні на уроці я дізнався, але не повторюємося .

VІ . Домашнє завдання
     Підручник с. 88 – 90 – читати.

Додатки
Додаток А


 Підручник

Додаток Б
 Картки
Поезія (від гр. роіlо - роблю, творю) - особлива організація художньої мови, яка відзнача­ється ритмом і римою - віршовою формою. Попасти термін «поезія» вживається у значенні «твори різних жанрів у віршах»




Додаток В
Класна дошка
Тринадцяте грудня
Класна робота
Тема: С.Чернілевський. „Теплота родинного інтиму”, „Забула внучка в баби черевички”.
Лірика
громодянська
інтимна
філософська
пейзажна
 











                                                                                      
«Теплота родинного інтиму »
-         - Епітети : «спорожніла хата», «зорі паровички»;
-         метафора: «літо перекотилось», «курява вляглась», «вийшли в небо зорі», «осінь опустила ... листок».

Додаток Г
Зразок учнівського зошита

Класна дошка
Тринадцяте грудня
Класна робота
Тема: С.Чернілевський. „Теплота родинного інтиму”, „Забула внучка в баби черевички”.
Лірика
громодянська
інтимна
філософська
пейзажна
 










«Теплота родинного інтиму»
Тема поезії. (згадування письменником про рідну хату, власне дитинство, матір, її доброту, щирість душі)  
• ідея поезії. (уславлення найсвятішого для кожної людини - материнської любові, батьківської хати, щасливих років дитинства).
• основна думка поезії.  (кожна людина ніколи не забуде і пам’ятатиме те рідне місце, де вона народилася, теплоту батьківської оселі, чарівне дитинство)
художні особливості поезії.
-         Епітети : «спорожніла хата», «зорі паровички»;
-         метафора: «літо перекотилось», «курява вляглась», «вийшли в небо зорі», «осінь опустила ... листок».
«Забула внучка в баби черевички»
Основна думка твору: звертання до нас, читачів, любити рідних, не забувати їх, уміти дякувати за ласку і тепло

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий